NIEUW TiS ’n platform

Spreek je uit en zet daarmee ook anderen in beweging.

#1 - deel je energie! (10/10/2023 Dag van de duurzaamheid)

 

Oktober 2023, Femme Hammer, directeur Theater in School

In 2022 bestond Theater in School 16 jaar. Ik deelde toen in een blog een observatie: dat de focus steeds vaker ligt op dat je mag zijn wie je bent en we niet alleen maar bezig (hoeven te) zijn met wie je wilt worden. Dat neemt niet weg dat er dromen mogen zijn. Voor de korte termijn, en natuurlijk ook voor later. In een gesprek met een leerling van het Haarlemmermeerlyceum tijdens een culturele activiteit begin september ging het over dromen delen. “Wat is de eerste stap die je moet zetten om je dromen waar te maken?”, werd er gevraagd. “Ik zou het uitspreken, want dan is het alvast een beetje waar,” zei een leerling. Waarop een ander zei: “No way dat ik mijn droom deel, straks gaat een ander er mee aan de haal!”. Waarop de volgende reactie allebei de uitspraken waar maakte: “je kunt je altijd uitspreken, als je maar weet bij wie…”.

Ik was hierdoor geraakt. Ogenschijnlijk gesloten leerlingen, week 1 van leerjaar 4. Fris de zomer uit gerold en in de nieuwe mentorklas aan het kennismaken met elkaar. De dialoog die ontstaat in de ruimte die een voorstelling, een workshop, een ‘culturele activiteit’ met zich meebrengt is zo waardevol, zo rijk. Geeft energie! 

Je droom uitspreken….. wat jij wenst voor jezelf, voor de mensen om je heen, of voor de wereld. Het thema van de nieuwsbrief in oktober is ‘energie’. Omdat het de week van de duurzaamheid in het onderwijs is. En dat gaat over energie en hoe we daar met elkaar mee omgaan. Maar we willen óók graag nog eens benadrukken dat cultuur energie geeft. Als lezer van onze nieuwsbrief wéét je dat. En daar kies je je programma’s ook op uit. 

Zie je eigenlijk ook terug dat het waar is? Dat als je een theatergezelschap in de aula hebt, de leerlingen aanschuiven... voel je dan dat de energie gaat stromen?

Energie. 1 woord. 2 betekenissen. 

Duurzaam omgaan met de energie in school, maar ook zorgvuldig gebruik maken van de energie tussen mensen. Je leerlingen. En ook tussen jullie als docenten onderling.

Kun jij nog bij je eigen droom, weet je waar jij energie van krijgt en heb je de mensen om je heen om het mee te delen? Cultuur inspireert ons en in verbinding met elkaar opent het de weg naar dat vlammetje en kunnen we van daaruit energiek verder bewegen, daadwerkelijk van betekenis zijn.

 

Toen we de droom uitspraken een voorstelling te willen maken om leerlingen aan te moedigen in het zich mogen uitspreken over ‘hoe zorgen we mét elkaar, vóór elkaar én voor de wereld (duurzaamheid - energieverbruik, en -besparing, produceren, transport en klimaat), wisten we nog niet wat de impact daarvan zou zijn. Dat er workshops bij ontwikkeld zouden worden, lesmateriaal. Dat het aansloot bij het weer in beweging krijgen van onze leerlingen, de mentale gezondheid een boost ging geven…. Dat de doelgroep voor de complete leerlijn I EM POWER groeide van onderbouw VO naar ook de bovenbouw, het MBO, bovenbouw PO en inmiddels ook ouders en docenten bereikt. 

Een droom is geen concreet plan. Een droom is soms lastig te vangen. Dat is precies de bedoeling van een droom.

En dan begint het realiseren ervan bij je uitspreken. Bij de juiste mensen. Woorden geven aan de droom, een idee, een wens, daar kan cultuur je bij helpen, omdat het je ogen en je hart opent, je energie geeft en inspireert.

 

Steeds meer scholen kiezen voor onze complete leerlijn. Waarbij leerlingen worden aangezet en uitgedaagd: de culturele activiteiten (voorstelling, workshop, film, debat, nagesprek en lesmateriaal) geven energie om eens met een andere blik om je heen te kijken, hardop te dromen en daadwerkelijk het verschil te maken. 

Mijn droom is om de bestaande leerlijn te laten groeien. Én ik zou wel een tweede leerlijn willen ontwikkelen. Op een nieuwe thema. 

Wist je dat je bij Theater in School kunt aangeven aan welke culturele programma’s je behoefte hebt? Door uit te spreken waar je tegenaan loopt op school, thema’s die je graag extra zou willen belichten, kunnen we samen tot de volgende leerlijn komen? 

Zoals Rob de Kleijn (rector van het Fioretti College in Lisse) zich uitsprak en I EM POWER gelanceerd kon worden; of zoals Sylvia Molendijk (docent aan het Montfort College in Rotterdam) de eerste workshops CHAIN(GE) boekte, kwetsbare programma’s nog in de kinderschoenen – dromen is durven uitspreken, dromen is ook durven aangaan…. 

Van mogen zijn wie je bent, naar je dromen uitspreken en daarmee ook anderen inspireren…. 

In de volgende thema nieuwsbrief (januari 2024) staat de inspiratie centraal. Je leest dan het verhaal van een docent en een leerling op het Aeres College die de energie laten stromen, de dromen proberen te vangen en de inspiratie graag delen n.a.v. de leerlijn I EM POWER die deze week bij hen centraal staat. 

 

Heb jij een mooi verhaal dat je wilt delen met je collega’s in het land? Wil jij andere scholen inspireren? Stuur mij dan een bericht, wie weet is het volgende thema nummer dan jouw platform om je uit te mogen spreken. femme@theaterinschool.nl o.v.v. platform TiS.


#energie #zinvolwerk

droom, spreek je uit en inspireer