Anne & Zef

ontroerende en relevante opera 12+

Anne en Zef - opera met live piano

Het verleden is nooit dood. Het is niet eens verleden tijd.  Dit gaat over jou. Dit gaat over ons.

Deze opera speciaal gemaakt voor op school, vertelt het verhaal van de 15-jarige Joodse Anne die in het hiernamaals de even oude Moslim Zef ontmoet. De twee tieners, van een totaal verschillende generatie en cultuur, de een vermoord door een alles vernietigende golf van antisemitisme, de ander door religieus fanatisme, delen hun dromen en angsten.

Opera Spanga bouwt met de creatie van Anne & Zef een nieuwe herinnering op van de geschiedenis van haat en onverdraagzaamheid die tot de Tweede Wereldoorlog leidde. Tegelijkertijd plaatst ze deze geschiedenis naast het culturele fenomeen bloedwraak.

'Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders geboren vanaf 1980 denkt dat de Holocaust "een mythe" is of dat het aantal Joden dat werd gedood zwaar overdreven is. Dat is meer dan in andere landen. Van de generaties die sinds 1980 zijn geboren weet een derde tot meer dan de helft opvallend weinig van de Jodenvervolging en genocide in de Tweede Wereldoorlog.’(bron: The Conference on Jewish Material Claims Against Germany)

Je moet de herinnering cultiveren om de geschiedenis het krachtigst over te brengen op de geest van jonge mensen. (Corina van Eijck, Opera Spanga).

Over de voorstelling

De dood ingejaagd | Zef’s moeder, waar hij zielsveel van houdt, is diegene die een cruciale rol speelt in het voortzetten van de bloedwraak. Door trots, bijgeloof en door godsdienst gedicteerde regels stuurt ze haar eigen zoon de dood in. Anne, die ondergedoken zat boven het bedrijf waar Anne’s vader werkte, is naar alle waarschijnlijkheid verraden door een collega van haar vader.

De wereld is geen eenvoudige plek met eenvoudige antwoorden, verdeeld in Good Guys en Bad Guys. Slechte mensen doen soms goede dingen, en al te vaak zijn goede mensen in staat tot vreselijk gedrag.

Het is tijd om voor onszelf, onze ouders, onze kinderen en vooral voor de jongeren, die de leiders van de toekomst zullen zijn, te beseffen dat degenen die onwetend zijn over de geschiedenis gedoemd zijn het te herhalen.

Het is tijd voor ons allemaal om wakker te worden en te kijken naar de complexiteit van onze eigen geschiedenis.

Deze ontroerende en bijzonder relevante opera werd eerder door Opera Spanga in coproductie met Nederlands Philharmonisch Orkest opgevoerd voor jongeren in Nederland (2015, 2016 en 2017 (Holocaust Museum) in Albanië en Kosovo (2018), in 2019 in het Hessisches Staattheater Wiesbaden, Duitsland en wederom in Nederland (2022) in coproductie met Het Residentie Orkest in Theater Amare. Den Haag.

Anne wordt gespeelt door de Syrische sopraan Mireille Bittar en Zef door de Nederlandse bariton Benjamin de Wilde.

Duur: 45 minuten (+ nagesprek), speeltijden 11 uur en/of 13 uur

Leerlingenaantal: 125 leerlingen (of anders in overleg)

Opbouwtijd/afbouwtijd: 5 uur / 2 uur

Speelvlak: Een aula of gymzaal, een (liefst verhoogd) speelvlak van 10 bij 10 meter

Techniek: De voorstelling neemt eigen techniek mee.

Locatie en inrichting: De voorstelling kan worden gespeeld in uw aula, gymzaal of theater. Afgesloten ruimte met de stoelen in theateropstelling met middenpad is optimaal.

Voorwaarden: Wij gaan ervan uit dat er een theateropstelling is (verhoogd podium dan wel een tribune opstelling van de stoelen). Indien dit niet mogelijk is, wordt het maximaal aantal leerlingen dat de voorstelling kan gaan zien minder dan bovenstaande indicatie.

Aantal acteurs / muzikanten/ techniek: 6 in totaal

Prijslijst:

1 voorstelling exclusief btw. € 2650,-

2 voorstellingen exclusief btw. € 2950-

Alle prijzen zijn inclusief reiskosten (binnen Nederland), lesmateriaal en auteursrechten. Eventuele hotelovernachtingen zijn niet bij de prijs inbegrepen.

TIP - deze voorstelling kun je aanvullen met een gastspreker over De Engelandvaarders en de theaterregistratie Oorlogsgeheimen.