Blog September 2022 #zinvolwerk | bij de lesmodule Zinvol Gesprek/ Fataal

Mag ik je nog 1x meenemen...

Mag ik laten zien hoe een gebeurtenis zoveel meer in beweging zet dan je op het eerste oog kunt zien. En hoe theater, film, dans, muziek, kunst ons kan helpen bij het openen van de dialoog. Kan helpen bij het gesprek met elkaar aangaan over onderwerpen die er toe doen, ook en misschien wel juist, als ze lastig zijn. En dat je door met elkaar de schouders er onder te zetten stappen verder kunt komen. In het najaar van 2022 start de campagne ZINVOL GESPREK, voortgekomen uit 'Met School naar Fataal'.

Daarover schreef ik in 2019:

Hoofddorp, het is 16 december 2019. In het dorp waar ik zelf woon ontketent zich een stroom aan meningen en niet mis te verstane uitlatingen wanneer een man om het leven wordt gebracht bij het pinautomaat. Vermoedelijke daders: twee jongens van 15/16 jaar oud. Ik struikel over het gebrek aan nuance in de online berichten. Het vingerwijzen naar opvoeders. Het oordelen over daders. Zonder context en nuance. Een maand eerder waren we op het HoofdvaartCollege in Hoofddorp. Waar we met de leerlingen uit het 3de leerjaar een dag lang bezig zijn met het thema: zinloos geweld, (onderdeel van de campagne Met School naar Fataal). Daar heb ik mogen ervaren wat de bereidheid is van diezelfde jeugd die nu zo wordt aangesproken, om zich open te stellen, mee te denken en het gesprek aan te gaan over een veiliger klimaat. Op school, op straat, in de wijk… 22 december, Drachten. Wéér lezen we in de krant hoe jonge daders levens voorgoed veranderen. De voorbeelden van zinloos geweld zijn helaas actueel. Met School naar Fataal heeft mijn ogen geopend. Als je hoort hoe Jacques Beemsterboer (vader van de vermoordde Nadine Beemsterboer) een weg naar vergeving heeft gevonden, en middels zijn verhaal een geluid van hoop laat horen aan een zaal vol scholieren. Die net als de leerlingen die luisteren naar het verhaal van Margo (moeder van een dader) meekrijgen dat je een tweede kans kunt krijgen, óók als je iets heel erg fout hebt gedaan. Waarop de reacties van leerlingen open en eerlijk, kwetsbaar en mooi zijn: “Ik moet er over nadenken, wat knap als een ánder dat kan… Ik zou mezélf niet kunnen vergeven… .” Reacties die loskomen, op zinloos geweld, zoals recent in Hoofddorp en Drachten, zijn heftig en de nuance ontbreekt.

Precies dat is wat me mateloos boeit: wat kunnen we onze jeugd (maar ook de gezinsleden) aanreiken waardoor er een gesprek ontstaat, zonder oordeel.

Met ZINVOL GESPREK worden maatschappelijke thema's onder jongeren bespreekbaar gemaakt.

Door Gemeente Haarlemmermeer is het mogelijk gemaakt dit programma op 10 VO scholen aan te bieden. In schooljaar 22/23 en 23/24 gaan 2de en 3de jaars leerlingen de lastige onderwerpen niet uit de weg, maar krijgen ze door een film, gastspreker en lesmateriaal bagage mee om een zinvol gesprek te leren aangaan, met de blik naar binnen over het eigen gedag en een blik naar buiten over de consequenties ervan.

Het zou geweldig zijn wanneer méér gemeentes in Nederland het voor de scholieren mogelijk maken dit programma aan te bieden.

Zinvol Gesprek. #zinvolwerk.