Fort van Hoofddorp

UNESCO Werelderfgoed

Openluchttheater

Pak je Podium

Theater in School verzorgt de cultuur- en erfgoededucatie voor het UNESCO Werelderfgoed Fort van Hoofddorp.

Boek je voorstelling bij  Theater in School en laat deze spelen in het Openluchttheater van het Fort van Hoofddorp. Breid je bezoek uit met het programma Kijk op het Fort: volg een rondleiding en speel een educatieve game. Inclusief lesmateriaal met zandtekenfilm over de werking van de Stelling van Amsterdam, een podcast en het verhaal De Verborgen Schat van Leeghwater. Dit ontvang je bij elke boeking. Net als het (levend) fortkwartet.

Bij slecht weer komt de voorstelling naar school. Het fort kan dan op een ander moment alsnog worden bezocht voor een rondleiding of educatieve game.

In samenwerking met Fort NOXX (horeca) is het fort is ook zeer geschikt voor teambuilding-activiteiten & teamuitjes

Vraag ons naar de mogelijkheden.

Educatieve visie

Leerlingen worden zich bewust van de waarde van de omgeving en leren de betekenis kennen van de plek waar ze opgroeien. Zowel de functie en de geschiedenis van het forteiland en fortgebouw, maar ook het opdoen van nieuwe herinneringen en de beleving en ervaring binnen het educatieve aanbod, maakt dat een bezoek aan het Fort van Hoofddorp je laat leren op de plek waar het er toe doet, groeien door leren, beklijven door beleven….

Dát is waar het Fort van Hoofddorp zich onderscheidt van, en een aanvulling is op reeds bestaande projecten die de geschiedenis van de Haarlemmermeer vertellen. Je kunt er voor of na de schoolvoorstelling leren over de lokale (en landelijke) geschiedenis van de Stelling, vleermuizen spotten én je sportskills scherpen.

KIJK OP HET FORT – schoolprojecten #fortkwartet

Het #fortkwartet is het educatieve belevingsconcept van het Fort van Hoofddorp en vormt het fundament van de activiteiten rondom voorstellingen en een bezoek aan het Fort.

#Leren met Officier Leeghwater en elk detail te weten komen van dit imposante gebouw, over hefschietkoepels en de keelkazemat.

#Proeven met Kokkin Ans, hoe leefden de soldaten in die tijd, wat hadden ze aan en wat voor voedsel konden ze maken, welke dieren leven er eigenlijk op het eiland? Proef en doe de proefjes.

#Doen&Spelen met Maatje en het fort van al zijn avontuurlijke kanten leren kennen.

#Kijken&Speuren, laat je inspireren, kijk een voorstelling en pak zélf het podium in het Openluchttheater.

De voorstellingen/ schoolprojecten kunnen worden uitgebreid met het pluspakket.

Pluspakket:

#fortkwartet doen&spelen: soldaten vormden een team, ook weten hoe je de samenwerking kunt versterken? Speel Verdedig & Val aan.

#fortkwartet proeven: maak zelf zaadbommen en gooi ze in de wilde tuin, kom alles te weten over het leven op het fort. Speel Expeditie Fort Island en doe de proefjes.

#fortkwartet leren: laat je rondleiden door een van onze gidsen of de troubadour en laat je alles vertellen over het fortgebouw, de werking van de Stelling van Amsterdam en de geschiedenis van dit fort.

#fortkwartet kijken: ontdek je het liever zelf? Dat kan met de speurtocht (het fortkwartet) langs het fortpad over het forteiland en door het fortgebouw. Ontdek de werking van de Stelling van Amsterdam aan de Stellingtafel en kom meer te weten via de Zandtekenfilm 'Water als Wapen' (deze ontvang je in het werkblad als je bij ons een van de activiteiten boekt).

klik hier voor mee informatie over KIJK OP HET FORT

Het Fort van Hoofddorp is - als onderdeel van de Stelling van Amsterdam - opgenomen op de provinciale monumentenlijst van de provincie Noord-Holland en staat sinds 1996 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Meer lezen >

Niet alleen als onderdeel van de Stelling, maar ook in vergelijking met andere forten uit de Stelling is het fort een bijzonder voorbeeld van militaire bouwkunst. Het markante Fort (gebouwd tussen 1895 en 1907) is één van de weinige forten met vrijstaande hefkoepelgebouwen en een enkele keelkazemat. De caponnière aan de fortgracht is in deze gietstalen uitvoering uniek, evenals de verlengde poternen die de begane grond met het hoger gelegen terreplein verbinden.

Over het ‘Fortpad’ wandel je langs een aantal gemarkeerde punten in het cultuurlandschap waarbij de historische en culturele waarden van het fort en de omgeving op directe of indirecte wijze zichtbaar worden gemaakt. De wandeling eindigt in het Openluchttheater waar schoolvoorstellingen kunnen worden bezocht.

Voorstelling in het openluchttheater van het Fort uitbreiden met het pluspakket?

Kosten: 7,50 per leerling

De rondleidingen, zingen met de troubadour en educatieve games kunnen ook apart worden ingepland. Het kwartet kun je zelf doen met je klas.

Vraag ons naar de mogelijkheden, elk bezoek is maatwerk.

MEER INFORMATIE OVER DE EDUCATIEVE VISIE KIJK OP HET FORT VIA WWW.STICHTINGOTO.NL

KIJK OP HET FORT - aanbod

Kijk op het Fort - Educatieve games

Fort van Hoofddorp, Erfgoed Haarlemmermeer