Welkom in mijn hoofd

Theatrale voorstelling over wetenschap en interpretatie (12+)
Like
0

Welkom in mijn hoofd 

Wat zit er in je hoofd? Wat komt eruit? Hoe ga je daar mee om? Hoe gaan anderen daarmee om? Hoe gaan wij daar met elkaar mee om?


Een briljante ‘wetenschapper’ komt in de klas vertellen over de werking van de hersenen. Ze heeft een zeer bijzondere hersenpan meegenomen. Een brein van een geniale uitvinder die wegens hyperactief gedrag van school gestuurd is. De presentatie lijkt goed voorbereid, de bioloog heeft alles onder controle. Of vertelt haar buitenkant toch iets anders dan haar binnenkant?

De voorstelling (en workshop) Welkom in mijn hoofd is een verbeeldend en verdiepend theaterprogramma waarbij de groep een uniek kijkje krijgt in het hoofd van Thomas Edison en andere personages. Zoals Edison alles in twijfel trok, zullen de acteurs en leerlingen samen vragen stellen bij labels, vooroordelen en de verschillen in onze hersenen. Onderzoekend. Vanuit verwondering De voorstelling loopt door in een op maat gemaakte workshop waarin leerlingen en docenten door creatieve oefeningen zichzelf en elkaar beter leren kennen. Iedereen mag iets laten zien van zijn of haar binnenkant op een manier die bij hen past. Op deze manier gaat de spanning er vanaf en ontstaat begrip en openheid. Zo komt er ruimte om na te denken over hoe met elkaar om te gaan.


Je kunt ook succesvol zijn als je het minder goed doet op school!

"Het verhaal zit goed in elkaar, met een goede opbouw. Er worden veel emoties afgegaan zoals angst en schaamte. Deze emoties worden gekoppeld aan herinneringen. Zo wordt duidelijk wat er dan in de hersenen gebeurd. De leerlingen leren veel over hersenen op een hele leuke manier. Het verhaal van Edison maakt duidelijk dat je óók succesvol kan zijn als je het minder goed doet op school (omdat je niet in het systeem past). Doordat het personage van de actrice zich kwetsbaar opstelt (op het moment dat er in haar hoofd gekeken wordt), ziet het publiek dat kwetsbaarheid tonen juist erg krachtig kan zijn!"

Patricia Bos, Buro Puur


Reacties van leerlingen:

Wat is normaal? niemand is normaal én iedereen is normaal!- gezamenlijke conclusie van enkele leerlingen tijdens nagesprek

Ik vond het leuk dat het 2 verhalen door elkaar waren. En ik heb ook echt wat geleerd, op een leuke manier (zonder dat het een les was). Wat ik heb geleerd? Dat als je veel negatieve gedachten over jezelf hebt, dat gedeelte van je hersenen steeds groter en sterker wordt zoals een spier. En dat geldt ook voor positieve gedachten. Ik heb natuurlijk geleerd over die uitvinder. En vooral dat mensen op verschillende manieren kunnen denken en daar hoef je je niet voor te schamen . Dat je mag zijn wie je bent! – Gwendolyn (11)

Ik vond het echt heel interessant. Toen ze haar jas aantrok en die tas opendeed, kreeg ik wel even kippenvel, ik dacht dat het echt was. Het waren gelukkig nephersens – Rinke (12)

Ik heb dat ook soms. Dan denk en doe ik niks – leerling met ass.

Meer lezen >
over Thomas Edison

Thomas Edison, een beroemd en intelligent uitvinder (van o.a. de gloeilamp) stond als kind bekend als een vervelend mannetje en een onmogelijke leerling. Thomas lette op school niet op, vertoonde hyperactief gedrag en bleef maar vragen, vragen, vragen en vragen. Hij werd van school gestuurd en zijn moeder besloot hem thuis les te geven.

Op zijn 10e opende Edison zijn eigen laboratorium in de kelder van het ouderlijk huis. 19 jaar daarna opende hij zijn eerste eigen echte laboratorium. Hij noemde dit laboratorium ‘Fabriek om uitvindingen te doen’. Drie jaar later ontdekten Edison en zijn team de gloeilamp. Daarna heeft hij nog vele andere uitvindingen gedaan.

Details en prijzen

Speelduur: 45 minuten (inclusief workshop 120 minuten)
Opbouwtijd/afbouwtijd: 120 min / 60 min
Speelvlak: 3m breed, 4m diep en 3m hoog
Leerlingenaantal:

1) Voorstelling plus workshop: max. 40 leerlingen

Workshop met creatieve opdrachten in 2 groepen van max 20 leerlingen. Per groep 1 begeleider van de school

2) Voorstelling met plenaire verwerking: max. 75 leerlingen

Nabespreking met creatieve opdrachten in de ruimte waar voorstelling gespeeld is

3) Voorstelling zonder verwerking: max. 150 leerlingen

De docenten ontvangen een lesbrief met een verwerkingsopdracht om met de eigen klas uit te voeren.

150 lln op school / 400 lln in theater

Voorwaarden: Wijgaan ervan uit dat er een theateropstelling is (verhoogd podium dan wel een tribune opstelling van de stoelen). Indien dit niet mogelijk is, wordt het maximaal aantal kinderen dat de voorstelling kan gaan zien minder dan bovenstaande indicatie.


Prijslijst:

1 voorstelling op school €1070
2 voorstellingen op school €1335

3 voorstellingen op school €1590


Alle prijzen zijn exclusief 9% BTW en exclusief 10% auteursrechten. Inclusief reiskosten (binnen Nederland) en lesmateriaal. Eventuele hotelovernachtingen zijn niet bij de prijs inbegrepen.


Makers

Welkom in mijn hoofd is gemaakt door Maartje Wikkerik (theatermaker, theaterdocent, Poppenspeler) en Ingrid van Leeuwen (regisseur, trainer, theaterdocent en speler). Eerder maakten zij samen Stillen.

Met bijdragen van de kinderen van het Fantaziehuis in Utrecht, Wim Bielderman, Barbara Linders en Jeffery Fransen.

De flyer is ontworpen door Jehudi van Dijk.