Hand in Hand

Over Gender en diversiteit - dé poëtische dansvoorstelling van Theatermakerij Storm

Klik

voor trailer

Hand in Hand!

De muzikale dansproductie Hand in Hand gaat over gender en diversiteit. Wat zijn de vooroordelen m.b.t. man en vrouw?

Met de nadruk op LHBTIQA (Lesbische, Homo, Biseksueel, Transgender, Intersekse, Queer, Aseksuele) personen.

Deze voorstelling is een eye-opener voor hetero jongeren (cis-personen).

In deze poëtische dansvoorstelling laten we de performers, jongeren en wetenschappers aan het woord, over identiteit, mannelijkheid en vrouwelijkheid.

We doorlopen in deze voorstelling verschillende levensfases uit het leven van de jongeren.

Hierbij vormen de autobiografische verhalen van de performers om zichzelf te kunnen zijn de leidraad. Het grote thema is gender; vooral de vooroordelen over mannelijkheid en vrouwelijkheid.

De performers vertellen en dansen hun persoonlijke strijd met dit thema.

Gedurende de voorstelling ervaart het publiek dat mannelijkheid en vrouwelijkheid minder belangrijk zijn en dat het juist gaat om authenticiteit zodat je jezelf kan zijn.

De voorstelling Hand in Hand is bedoeld voor alle vo-scholen, die voor alle jongeren een veilig onderkomen wil bieden, zodat zij zich kunnen ontwikkelen vanuit hun eigen authenticiteit.

Jongeren met LHBTIQA+ gevoelens staan voor extra uitdagingen. Houd je je gevoelens voor jezelf of deel je ze? Hoe kijken groepsgenoten hier tegenaan?

LHBTIQA-jongeren zijn kwetsbaarder voor onder meer depressie, eenzaamheid en uitsluiting.

Het blijft daarom hard nodig om in te zetten op inclusiviteit en het vergroten van de zelfwaardering van álle jongeren.

De voorstelling doet een beroep op het inlevingsvermogen door mee te voelen met een ander, waardoor de jongeren hun eigen gevoelens in perspectief kunnen plaatsen.

Het hokjes denken proberen we los te laten, waardoor alle jongeren, (óók de LHBTI-gemeenschap) meer zichtbaar kunnen zijn, zonder schaamte, in acceptatie naar elkaar en naar jezelf.

Thema’s die naar voren komen zijn; inclusiviteit, LHBTIQA+, zelfacceptatie, respect, veiligheid en groepsdruk.

Ter verwerking zijn er dansworkshops (optioneel) af te nemen waarbij in halve klassen (max 15 leerlingen per workshop) gesproken en gedanst wordt n.a.v. de muziek en onderwerpen uit de voorstelling. De dansers geven de leerlingen genoeg houvast, zodat iedereen zichzelf durft te laten zien.

Want soms geldt: als je het niet kunt zeggen, kun je het wel dansen...

Speelduur: 40 minuten, nagesprek 10-15 minuten
Opbouwtijd/afbouwtijd: 60 min / 30 min (acteurs komen in overleg 180 tot 90 min voor aanvang van de voorstelling)
Speelvlak: 7 x 5 meter
Locatie en inrichting: De voorstelling kan worden gespeeld in uw aula, gymzaal of theater. Afgesloten ruimte met de stoelen in theateropstelling met middenpad is optimaal.
Voorwaarden: Wij gaan ervan uit dat er een theateropstelling is (verhoogd podium dan wel een tribune opstelling van de stoelen) met middenpad. Indien dit niet mogelijk is, wordt het maximaal aantal kinderen dat de voorstelling kan gaan zien minder dan bovenstaande indicatie.
Doelgroep: Vanaf leerjaar 3, alle niveaus.
Leerlingenaantal: VMBO Basis t/m kader maximaal 3 klassen per voorstelling / VMBO tl t/m gymnasium maximaal 5 klassen per voorstelling.
Planningsvoorwaarden: Beschikbaar voor opbouw vanaf 10:30 uur. Speeltijd voorstelling vanaf 11:30u.

1 voorstelling + nagesprek €2000,-

2 voorstellingen + nagesprek €2200,-

3 voorstellingen + nagesprek €2530,-

Losse workshops in de klas* (50/60 min.)  €150,- per klas op de dag zelf / € 515 voor 5 workshops (50/60 min) later in de week.
* Workshops worden op de dag zelf gehouden (of tegen meerprijs later in de week).

Alle voorstellingsprijzen zijn exclusief 9% BTW. Inclusief reiskosten (binnen Nederland) en lesmateriaal. Eventuele hotelovernachtingen zijn niet bij de prijs inbegrepen. Over workshops wordt geen BTW gerekend.

vergelijkbare thema voorstellingen