Jongeren komen relatief veel in aanraking met zinloos geweld: het is voor hen helaas nog altijd een actueel thema. De 19-jarige regisseur Jesse Bleekemolen maakte Fataal; een nieuwe Nederlandse film over de rampzalige gevolgen hiervan. Met Fataal wil hij zinloos geweld meer onder de aandacht brengen.
“Meer dan 13.000 scholieren gingen met school naar Fataal de film”

Lesmodulen:
in samenwerking met de Landelijke Stichting Tegen Zinloos Geweld van MOED en het lieveheersbeestje ontwikkelden we op basis van de film de lesmodule. Docenten gebruiken de lesmodule om het onderwerp na het zien van de indrukwekkende film met hun leerlingen te behandelen. Onze lesmodule bestaat uit 5 verschillende thema’s binnen zinloos geweld die goed aansluiten op de film Fataal. Deze modules zijn los goed te gebruiken dus een klas kan, wanneer dat gewenst is, zich ook enkel werpen op bepaalde thema’s.

Synopsis Fataal

Milan en Sophie zijn twee twintigers die willen trouwen en kinderen krijgen. Bovendien heeft Milan ambitieuze plannen voor het openen van een danceclub: Jaguars. Sophie, haar ouders en zijn beste vriend Ferhane steunen hem daarin. Na veel hard werken lijkt Jaguars een succes te worden. Maar op een avond vallen drie jongens personeel en bezoekers lastig. De herrieschoppers worden uit de danceclub gezet. Ze zijn boos en zinnen op wraak. Vroeg in de ochtend wachten ze Milan op en slaan hem volledig in elkaar. Hij komt in het ziekenhuis bij en krijgt te horen dat hij nooit meer zal kunnen lopen. Zijn wereld stort in en niet alleen die van hem. Langzaam dringt bij Milan het besef door dat ook de mensen die dicht bij hem staan een nachtmerrie doormaken.

Er zijn 3 opties:

Optie 1: LICENTIE (beamer of digibord - met name jongere leerlingen (onderbouw) zullen de film anders beleven in de setting van de eigen (mentor)klas. Ze hebben andere vragen (geen uitgaans-ervaring zelf nog bijvoorbeeld) dan ouderejaars. Ook heel geschikt indien een incident aanleiding is om de film te bekijken met de klas (alle leeftijden). De intimiteit die het klaslokaal biedt vraagt om kleinere groepen (30-60 lln). Het thema: 'veiligheid in de school / zorg voor elkaar’ de bewustwording daarvan, kan heel goed bij de jongere leerjaren in het kader van burgerschap en preventief ‘aan de voorkant’ samen werken aan een veilige school.

Optie 2: BIOS PATHE – je gaat met een groep leerlingen (75-400) naar de dichtstbijzijnde PATHÉ bioscoop en plaatst de beleving buiten de rush van alle dag en daarmee creëer je een focus voor de leerlingen. Q&A met gastsprekers is direct aansluitend op de film. Lesmateriaal kan op school gedaan worden.

Optie 3 MOBIELE BIOS - kwaliteit van de bios naar school toe gehaald, ideaal voor grote groepen leerlingen (100-400) in 1x (aula) en voor die scholen die zelf de middelen niet hebben (beamer en geluid). Vooral geschikt voor wat oudere leerjaren, die de focus op kunnen brengen tijdens een gewone schooldag met mogelijke afleiding in de school – want film in de aula (vanaf 3M/ 3H). Q&A met gastsprekers is direct aansluitend op de film. Lesmateriaal kan op school gedaan worden.

‘Geweld en emoties knap getroffen’

Volkskrant

LikeLees alle recensies

‘Moet zeker gezien worden’

Telegraaf

12 OKT De volkskrant

Sport- en cultuurevent voor scholen moet meer begrip creëren voor kinderen metjeugdreuma

Inhoud Pakket Abonnement

Film

Twee Jaar onbeperkt toegang tot Fataal de film via onze eigen online filmlicentie systeem. De film is met deze speciale licentie twee jaar lang onbeperkt te bekijken waar en wanneer je als docent maar wilt. Docenten kunnen eenvoudig en individueel gebruik maken van ons systeem. De film duurt in totaal 96 minuten (inclusief aftiteling) en is eventueel ook te boeken met Engelse ondertiteling.

Gastspreker

De docent krijgt de keuze uit twee van onze gastsprekers die op een nader te bepalen moment hen verhaal in combinatie met een Q&A met een groep leerlingen zullen delen.

De Q&A’s duren los van elkaar in totaal 50 minuten en worden begeleid door ons ervaren productieteamLesmodule – aansluitend op de film/gastspreker

Onze lesmodule bestaat uit 5 verschillende thema’s binnen zinloos geweld die goed aansluiten op de film en de verhalen van onze gastsprekers. Deze modules zijn los goed te gebruiken dus een klas kan, wanneer dat gewenst is, zich ook enkel werpen op bepaalde thema’s. De module bestaat uit een duidelijke handleiding voor de docent en werkbladen voor de leerlingen. Naast de papieren module is er ook een interactief gedeelte bijbehorend de lesmodule waar leerlingen met hun smartphone, tablat, laptop etc mee kunnen doen aan een interactief debat over de verschillende stellingen die binnen de lesmodule worden behandeld.

Het speciale abonnement is dus niet afhankelijk van het aantal leerlingen en is uitsluitend en alleen te boeken voor het pakket van de online licentie.

De actie moet ervoor gaan zorgen dat scholen voor langere termijnen pakketten gaan afnemen zodat het voor scholen toegankelijker wordt om zich aan te sluiten bij de campagne.


Gast sprekers

Jasper en Ronnie:

Jasper en Ronnie werden in april 2017 door zes tot acht jongeren mishandeld met een betonschaar. “Ons herstel heeft veel tijd en energie gekost. Zowel fysiek als mentaal. Wat ons is overkomen is heel ingrijpend, de gevolgen strekken veel verder dan wat ons lichamelijk is aangedaan.”

Ze raakten beiden zwaargewond door het zinloos geweld. En kwamen terecht in een lang en slepend rechtsproces, dat inmiddels in een vergevorderd stadium is. “Daardoor kunnen we meer openheid van zaken geven over ons verhaal. Naast de fysieke en vooral mentale gevolgen van de mishandeling, waar we nog dagelijks mee te maken hebben.”

Jasper en Ronnie vertellen tijdens de Fataal Schooltour over wat ze is overkomen, welke directe fysieke gevolgen dit had en hoe ze nog dagelijks te maken hebben met de mentale gevolgen. Ze willen zoveel mogelijk scholieren bewust maken van de enorme impact van zinloos geweld, zowel op hen als hun omgeving.

“De Fataal Schooltour biedt ons een kans om scholieren heel goed duidelijk te maken welke impact zinloos geweld heeft. De combinatie met de film Fataal zorgt er wat ons betreft voor dat het verhaal echt binnenkomt. We zien dat scholieren geraakt zijn, waardoor ze zich beter bewust worden van de impact en gevolgen, zowel op de korte als de lange termijn,” aldus Jasper en Ronnie.



Vincent en Heidi

Vincent werd in de Torenstraat in Castricum zelf zinloos mishandeld en moest met spoed naar het ziekenhuis. “Ik vind het heel belangrijk om scholieren vanuit eerste hand te vertellen over de enorme impact van zinloos geweld. Fysiek, maar ook mentaal.”

Hij vocht op de intensive care voor zijn leven, vanwege een schedelbasisfractuur, een gebroken kaak, neus en een kapotgeslagen mond. Van het incident zelf kan hij zich weinig herinneren, daarom neemt zijn moeder het over vanaf een halfuur voor de klap. Vanaf het rechtsproces neemt Vincent het weer over, om uit de eerste hand te kunnen vertellen over welke enorme gevolgen het zinloos geweld voor hem had.

Vincent vertelt tijdens de Fataal Schooltour over wat hem is overkomen. Over de fysieke en mentale gevolgen van zinloos geweld. Op basis van zijn eigen ervaringen. Een indrukwekkend verhaal voor scholieren, die zich mede door zijn jonge leeftijd gemakkelijk in hem kunnen verplaatsen.

“Zinloos geweld moet wat mij betreft altijd onder de aandacht blijven. Het is volledig onnodig en heeft een enorme impact. Op mij, op andere slachtoffers en ook op de mensen daar omheen. Ik vind het heel belangrijk om zoveel mogelijk mensen duidelijk te maken dat zoiets eigenlijk nooit meer zou mogen gebeuren,” aldus Vincent.



Jacques

Jacques, Jacqueline en Wanda zijn de vader, moeder en zus van Nadine: een slachtoffer van zinloos geweld. “De moord op Nadine was voor ons een onvoorstelbare tragedie,” vertelt Jacques.

In december 2006 lokt de ex-vriend van de 20-jarige Nadine Beemsterboer haar naar zijn woning. Vooraf heeft hij op verschillende plaatsen messen verstopt. De ouders van Nadine raden haar af haar ex-vriend op te zoeken, maar ondanks dat de relatie verbroken is, blijft zij hem geestelijk steunen. Kort nadat Nadine de woning van haar ex-vriend binnengaat, wordt zij door hem met messteken om het leven gebracht.

Jacques, Jacqueline en Wanda proberen het immense verlies sindsdien allen op hun eigen manier een plek te geven. Dat gaat het ene moment beter dan het andere. Door deel te nemen aan de Fataal Schooltour hebben ze de kans om hun ervaringen te delen met zoveel mogelijk leerlingen en anderen. Dit helpt ze bij de verwerking van het verlies. “We merken dat we er troost uit halen om hier anderen over te vertellen. Ondertussen draagt het bij aan meer bewustzijn over het grote probleem dat zinloos geweld nog altijd is.”

“Een verhaal met enorme impact. We kennen allemaal de gevallen van zinloos geweld en denken ons voor te kunnen stellen hoe dat families raakt. Het verhaal van Jacques, Jacqueline en Wanda maakt dit indrukwekkend pijnlijk en levensecht.”

“Wij hebben altijd open gesproken over de moord op Nadine. Geen contact gingen wij uit de weg,” vertelt Wanda in een interview met NRC in 2014. Ze is blij met de rol die de media hebben gespeeld en wil net als haar ouders graag een open gesprek voeren over wat er is gebeurd en welke impact dat op hen heeft gehad. Dat doen ze door deelname aan de Fataal Schooltour, net als met de Nadine Foundation die ze in 2007 hebben opgericht. Ze vervolgt: “De Nadine Foundation is ook belangrijk voor ons, als streven naar minder geweld op deze aarde. Zeker in de eerste periode heeft de stichting ons alledrie de motivatie gegeven ons bed uit te komen.”

Jacques, Jacqueline en Wanda vertellen tijdens de Fataal Schooltour openhartig over wat hen is overkomen, welke impact dat op hen heeft gehad en hoe ze daar mee om hebben leren gaan. Ze nemen de leerlingen mee terug naar de noodlottige avond en geven een indrukwekkende indruk van de enorme gevolgen voor een vader, moeder en zus van een slachtoffer van zinloos geweld.

Margo

Margo’s 16-jarige zoon stak iemand neer, waarmee ze ineens moeder was van een dader. “Mijn wereld verging. In mijn bangste dromen had ik niet kunnen vermoeden dat míjn kind zoiets zou doen; een poging tot doodslag,” aldus Margo.

Haar wereld stortte in en ze wist zich in het begin niet direct raad hoe hiermee om te gaan. Ze had zoiets net als andere moeders nooit aan zien komen en had tijd nodig om het goed te verwerken. Dat heeft ze op een indrukwekkende wijze gedaan, waarna ze besloot om nog een stap verder te gaan. Ze heeft het tot haar missie gemaakt om zoveel mogelijk leerlingen bewust te maken van het risico om direct te oordelen. Te oordelen over de dader, maar vooral te oordelen over de omgeving van de dader.

Ze geeft tijdens de Fataal Schooltour gastlessen over zinloos geweld, om de moeder van een dader een gezicht te geven. Toch geeft ze niet meteen prijs wie ze is, om de spanning op te kunnen bouwen. “Het is makkelijk om op basis van een krantenartikel een oordeel te vellen,” vertelt ze. “Maar wat is het verhaal erachter? Hoe voelt de moeder van het slachtoffer zich? Hoe is het voor het zusje van de dader om weer naar school te moeten? Wat zijn de gevolgen van zo’n daad voor beide partijen? Welke straf is rechtvaardig en waarom?” Het zijn vragen waar ze over uitlegt tijdens de gastlessen, die grote indruk maken op de leerlingen van de deelnemende scholen.

De leerlingen horen een verhaal van een betrokkene waar ze normaal gesproken gemakkelijk over zouden oordelen. Door het verhaal eens vanuit die hoek te horen komen ze tot inzicht dat een snel oordeel niet altijd de juiste is. Margo heeft het tot haar missie gemaakt om daar zoveel mogelijk leerlingen en anderen van bewust te maken.

“Zeer indrukwekkend om ook het verhaal eens van de andere kant te horen. Niet gemakkelijk om geconfronteerd te worden met een dergelijk onverwachte daad van je eigen kind.”

“Ik probeer in mijn gastlessen over zinloos geweld alle aspecten van het delict te belichten. Zonder direct te vertellen wie ik ben en wat mijn rol is,” geeft ze aan. Ze gebruikt het originele krantenartikel dat in 2011 werd gepubliceerd als uitgangspunt en stelt de leerlingen vragen. Om ze zich te laten verplaatsen in zowel het slachtoffer, de dader en andere betrokkenen. “Naarmate het verhaal vordert vertelt ze meer over de aanleiding en de gevolgen. En uiteindelijk vertelt ze ook wie ze is. “Dat maakt veel los bij de leerlingen. Ze vertellen me haast zonder uitzondering dat ze voortaan eerst na zullen denken over het hoe en waarom. En daarmee is mijn doel bereikt.”