Educatiepakket met Gastles&Film

diverse maatschappelijke thema's

ZINVOL GESPREK maakt maatschappelijke thema’s onder jongeren bespreekbaar en kan worden ingezet in de leerlijn I EM POWER (vraag bij je boeking naar de aanvullende mogelijkheden)*

Domein Identiteit: thema Mentale Gezondheid bij de jeugd (film DRUK)

DRUK (Deens drama met Mads Mikkelsen) was een hit in 2022 en de Deense Oscar inzending.

Er bestaat een theorie dat een bescheiden hoeveelheid alcohol in ons bloed geestverruimend werkt, onze problemen vermindert en de creativiteit verhoogt. Gesteund door deze theorie, beginnen Martin en zijn drie middelbare school collega’s aan een experiment waarbij ze de hele dag een constant en weloverwogen alcoholpromillage in hun systeem handhaven. De eerste resultaten zijn zeer positief, de uitgebluste leraren komen weer tot leven en zelfs de resultaten van hun klassen verbeteren. Terwijl de glazen in een rap tempo achterover worden geslagen, is het voor sommigen steeds moeilijker om controle over de situatie te behouden en blijkt het experiment grotere gevolgen met zich mee te brengen dan verwacht.

Gastspreker Piet Broenland neemt jouw leerlingen mee in zijn persoonlijke en aangrijpende verhaal. "Verslaafd, geknakt, en weer opgestaan."

ZINVOL GESPREK - WAT LEERT DE LEERLING: kijken, je mening vormen, het gesprek aangaan!

Dit doen wij door met leerlingen naar een educatieve film te kijken: een cultureel-artistieke ervaring verlaagt de drempel om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken – het zet aan om een gesprek te openen, het samen kijken van de gekozen film is de springplank om het gesprek aan te gaan.

In samenwerking met EDG media en Pathe is er een lesprogramma beschikbaar met steeds nieuwe films in wisselende thema's, gastlessen door ervaringsdeskundigen en opdrachten in een lesbrief.

De lesbrief biedt:

* Een compacte handleiding met een activerende introductie in de klas en handreikingen waarmee de film nabesproken kan worden en het zinvolle gesprek tussen scholieren en de gastspreker betekenisvolle inhoud krijgt.

* Aansprekende, adaptieve verwerkingsvormen waarmee de scholieren zelf de identificatie aangaan met het thema uit de film. Alle onderdelen van de lesbrief worden gemakkelijk gedownload en geprint.

We groeien op met beelden, het is tegenwoordig haast dé manier waarop wij met elkaar communiceren. Zo creëren we een beeld van ons zelf en de wereld om ons heen. Maar wat zie je nou écht als je naar een film, videoclips, instastories en series kijkt?

Zinvol Gesprek biedt films met aansluitend lesmateriaal met thema's in de volgende domeinen:

Politiek | Identiteit/ Diversiteit | Social media | Maatschappij/ Milieu

Klik hier voor meer informatie over onze gastsprekers.

Domein Maatschappij: thema Zinloos Geweld (film Fataal)

Jongeren komen relatief veel in aanraking met (zinloos) geweld. Het is helaas nog altijd een actueel thema. Met ZINVOL GESPREK openen we het gesprek en bieden we inzicht in de gevolgen voor zowel het slachtoffer, nabestaanden, potentiële daders en de omgeving van potentiële daders.

We geven onze leerlingen bagage mee om een zinvol gesprek te leren aangaan, zonder oordeel over goed of fout, maar met een blik naar binnen over je eigen gedrag en een blik naar buiten over de consequenties ervan.

Wij willen dat elke leerling de kans krijgt zijn mening te leren vormen, door te kijken, en te ervaren dat er altijd een keuzemoment is.

De gastsprekers (ervaringsdeskundigen) inspireren, geven een inkijk in wat voor hen zo een keuzemoment was. Het vormen van je eigen mening gaat verder dan het klaslokaal, je neemt het mee naar huis, naar het uitgaansleven, mee de wereld in waar je opgroeit.

NIEUW! We Are Here van TEN Producties: deze film kun je ook kiezen als je een 2-jarige licentie kiest.

Hoe wil jij in deze wereld staan en kunnen we hem samen een beetje mooier maken?

Lees hier de blog over #zinvolwerk

12+ óók geschikt voor (v)mbo

Zinvol Gesprek (en eventueel een campagne op maat*) is een duurzame investering van een 2 jarige licentie voor de film mét lesmodule, gastsprekers en evt. een les van HALT.

Duurzaam investeren in de gezondheid van de school en de veiligheid voor elkaar, kan met de 2 jarig licentie. Het educatiepakket biedt de mogelijkheid om de online-licentie voor 2 jaar af te nemen, je krijgt 2 films en een gastspreker die aansluit op het thema. De lesmodule van EDG Media is bij elke film inzetbaar.

Prijs 1 jarige licentie (1 film + gastspreker + lesmateriaal): €1250,-

Prijs 2 jarige licentie (2 films + 2x gastspreker + lesmateriaal): €1750,-

Op school of in de bios?? Er zijn 2 opties:

Optie 1: 2 jarige LICENTIE voor 2 films op school (beamer of digibord) - met name jongere leerlingen (onderbouw) zullen de film anders beleven in de setting van de eigen (mentor)klas. Ze hebben andere vragen (geen uitgaans-ervaring zelf nog bijvoorbeeld) dan ouderejaars. Ook heel geschikt indien een incident aanleiding is om de film te bekijken met de klas (alle leeftijden). De intimiteit die het klaslokaal biedt vraagt om kleinere groepen (30-60 lln). Het thema: 'veiligheid in de school / zorg voor elkaar’ de bewustwording daarvan, kan heel goed bij de jongere leerjaren in het kader van burgerschap en preventief ‘aan de voorkant’ samen werken aan een veilige school.

Optie 2: BIOS PATHÉ – je gaat met een groep leerlingen (75-400) naar de dichtstbijzijnde PATHÉ bioscoop en plaatst de beleving buiten de rush van alle dag en daarmee creëer je een focus voor de leerlingen. Q&A met gastsprekers is direct aansluitend op de film. Lesmateriaal kan op school gedaan worden.

Maatwerk is altijd mogelijk, bel of mail ons gerust.

* ZINVOL GESPREK is onderdeel van de leerlijn I EM POWER van Theater in School:

-> waar jij voor staat en gaat!