Logo

12+ alle niveaus
Geïmproviseerde scènes afgewisseld met uitgeschreven cabaret in de vorm van veelzijdige scherpe liedteksten en sketches.

Jaarlijks maakt The Big Mo met de succesvolle voorstelling Welkom in de Brugklas weer veel nieuwe leerlingen wegwijs. Bovendien draagt The Big Mo op meerdere manieren bij aan een positief klimaat op uw school! Zoals met Hard op de Tong, de populaire interactieve voorstelling over thema's die bij de leerlingen leven (pesten, liefde of alcohol bijvoorbeeld).


The Big Mo Theatre Show
The Big Mo schrijft deze show speciaal voor jongeren. De voorstelling ontstaat door verbaal verkeer tussen spelers en leerlingen. Het resultaat is een hilarische voorstelling, waarbij ook diepgang niet wordt vermeden. Het karakter is laagdrempelig en voor ieder schooltype geschikt. De voorstelling kan thema’s inpassen (Kerstmis, pesten, vriendschap, eerste liefde, vakantie). In combinatie met workshops kunnen uw leerlingen zelf meespelen in de voorstelling. Een onvergetelijke ervaring. The Big Mo biedt een veelzijdige voorstelling met muziek, improvisatie en spel.


Uitvoering: The Big Mo
Spel en muziek: Martijn Loerakker, Monique van Aken, Remy van Keulen, Richard Roling, Jochem Meijer e.a.
Doelgroep: 12+, alle niveau's
Genre: Improvisatie/Meespeeltheater
Lesmateriaal: Lesbrief en workshop bij te boeken

Welkom in de Brugklas

Van Brugklas naar Superklas
De overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een grote verandering in het leven van een leerling. Een andere school, met andere leerlingen, andere regels en een andere lescultuur. Meestal ken je maar een paar kinderen, en soms helemaal niemand.

Groepsdruk en bondjesvorming
Niet zelden leidt de onveiligheid van een nieuwe situatie tot assertief gedrag, waarbij de grootste monden in de nieuwe groep het gevoel hebben zich te moeten laten gelden. Vaak ten koste van de verbaal zwakkere. In plaats van een homogene groep waarin iedereen zich veilig kan voelen schept dit een situatie waarin je maar het best ergens bij kan horen. De meeste scholen gooien hun brugklassers dan ook niet zomaar in het diepe. Er wordt aandacht besteed aan het kennismaken met elkaar en de nieuwe leeromgeving. Maar hoe doe je dat nou effectief?

The Big Mo speelt “Welkom in de brugklas”
De processen zoals hierboven -zeer beknopt- beschreven gebeuren veelal onbewust. Bij de kinderen zelf, en soms ook bij de docenten. Zo onbewust dat we een schoolcultuur met verschillende subgroepen als normaal beschouwen. Wat echter niet normaal is, is een leeromgeving waarin kinderen zich onzeker en onveilig voelen. Zelfs in de allereerste weken. En gelukkig hoeft dat ook niet.

Interactief Theater als verbindende factor.
Speciaal voor de brugklassen ontwikkelde The Big Mo voorstellingen die zijn gericht op
-
Het verbinden van de hele groep
- Het ontladen van de spanning met humor
- Het bewust maken van groepsprocessen
- Het geven van sociale handvaten (vriendjes maken, jezelf zijn, omgaan met groepsdruk)

En dat allemaal op een speelse en zeer gastvrije manier. In de scènes spelen onderwerpen als het lesrooster, verdwalen op de gangen, vrienden maken en het eerste schoolfeestje een rol.

Er mag veel gelachen worden, maar ondertussen leren de leerlingen elkaar en de school een stuk beter kennen. Voor de mentoren blijkt de voorstelling een waardevol kijkje in de nieuwe groep . “ Welkom in de Brugklas” draagt daarmee echt bij aan het klimaat van de school. Steeds meer scholen boeken daarom een “Welkom in de Brugklas” voorstelling. Tijdens de eerste weken van het jaar, of juist nog voor de zomervakantie.

Stelt u zich eens voor: Al die aankomende Brugpiepers nog voor de zomer bij u op school zodat ze zich niet de hele lange zomer druk hoeven te maken over het grote onbekende, maar met plezier uitkijken naar een leuke tijd op uw school!

Als aanvulling op de voorstelling biedt The Big Mo de volgende mogelijkheden:
- Nagesprekken met de acteurs in de klas
- Workshops in de klassen. Leerlingen leren improviseren en wij werken verder aan het groepsproces
- Zelf een voorstelling maken in een dag op basis van improvisatie

Welkom in de brugklas: Een kennismaking en cultuuractiviteit in één!

Details en prijzen

Duur: 30 tot 90 minuten (in overleg)
Leerlingenaantal: 200 leerlingen
Opbouwtijd/afbouwtijd: 45 minuten/30 minuten
Speelvlak: 6 breed, 4 diep, 3 hoog
Voorwaarden: Wij gaan ervan uit dat er een theateropstelling is (verhoogd podium dan wel een tribune opstelling van de stoelen). Indien dit niet mogelijk is, wordt het maximaal aantal kinderen dat de voorstelling kan gaan zien minder dan bovenstaande indicatie.

Prijslijst:
1 voorstelling €1410,-
2 voorstellingen €1730,-
3 voorstellingen €2050,-

Alle prijzen zijn exclusief 6% BTW en inclusief reiskosten (binnen Nederland), lesmateriaal en auteursrechten. Eventuele hotelovernachtingen zijn niet bij de prijs inbegrepen.

Plaats vast een optie. Door je gegevens zo compleet mogelijk in onderstaand formulier te zetten kunnen wij je zo snel en goed mogelijk verder helpen. KLIK HIER voor het formulier.

Biografie

The Big Mo 
De groep is in 2004 opgericht door Martijn Loerakker. De mix tussen zijn solo cabaret en de improvisatie sketches van vier acteurs vormde de basis voor de eerste voorstelling, die hetzelfde jaar in première is gegaan in Theater aan het Spui in Den Haag. In de afgelopen jaren heeft de theatergroep gemiddeld ieder seizoen een nieuwe voorstelling geproduceerd.

De spelers
Martijn Loerakker
De initiatiefnemer van de show, verantwoordelijk voor het cabaret en speelt (ook muzikaal) mee met de improvisaties. Finalist bij het Groninger studenten cabaretfestival, en sindsdien bezig met kleinkunst, poëzie, tekstschrijven en impro-theater

Monique van Aken
Al geruime tijd is Monique van Aken actief als actrice, fotomodel en dramadocente. In 1994 studeerde ze af aan de Haagse Acteer Studio, en is sindsdien ook werkzaam als trainingsactrice voor verschillende bedrijven. In deze show maakt Monique deel uit van het vaste team impro-acteurs.

Remy van Keulen
Remy van Keulen speelt al zo'n acht jaar improvisatietheater. Met zijn ontembaar enthousiasme, z'n mimiek en lichaam wat hij altijd weer verrassende personages en voorwerpen ten tonele te brengen. Verder is Remy actief in het kindertheater, als christelijk cabaretier en leerkracht op een basisschool in het altijd mooie Zeeland.

Richard Roling
Richard speelt al meer dan 15 jaar improvisatietheater. En is bovendien meervoudig Nederlands Kampioen Theatersport. Hij voelt zich dus als een vis in het water bij theatershows zonder script, scenes zonder tekst en met acteurs zonder zenuwen. Met Richard kun je alle kanten op: Hij speelt van komisch nonverbaal spel tot diepgaand drama. Richard Roling: onthoudt die naam!

Jochem Meijer
Jochem heeft een goed gevoel voor droge humor. Hij improviseert in het Engels en Nederlands, en is in beide talen even grappig. Maar ook voor meeslepend toneelspel kun je bij Jochem terecht. Een ervaren allround impro acteur.

Flexibele poule
The Big Mo werkt met een 'harde kern' van acteurs waarmee u hierboven kennis heeft gemaakt. U zult deze acteurs regelmatig terug zien in onze voorstellingen. Naast deze veelzijdige acteurs heeft the Big Mo een 'zachte kern' van meer gespecialiseerde acteurs tot haar beschikking voor die klussen waarbij dat nodig is.

Voorstellingen 
The Big Mo heeft een aantal voorstellingen geproduceerd. De eerste voorstelling genaamd The Big Mo Impro Theatre Show heeft het karakter van zogenaamd zap-cabaret. De Afspraak die in 2007 in première ging was hun tweede avondvullende voorstelling. Deze voorstelling is wel gebaseerd op een lange, doorlopende verhaallijn maar maakt ook gebruik van improvisatietheater. De derde voorstelling Niets aan de hand is in 2008 te zien en in 2008-2009 speelt de groep met een geheel nieuwe cast The Big Mo English Spoken Improv Show en The Big Mo Impro Theatre Show Surprise. De voorstelling Een wereld van verschil ging in december 2011 in premiere en stond onder regie van Hetty Heyting. Naast de theatervoorstellingen maken zij op maat voorstellingen voor scholen en bedrijven.

Reacties

Maastricht University - Your PREMIUM experience
Door: Fabienne Crombach
"The Big Mo zorgde direct voor de juiste toon en betrok de studenten goed in hun spel. Je merkte meteen dat er energie kwam in de zaal. Er werd veel gelachen, de situaties waren herkenbaar en komisch en al met al was het de perfecte opening van ons evenement. De Engelstalige acteurs waren fantastisch!" 

"Een 8, dit was het gemiddelde cijfer dat de studenten de voorstelling gaven. Het was erg interactief, gaf veel energie en zeer humorvol. Al met al de perfecte opening van ons evenement."

Reactie van een student: "They were great! The impro-theatre came as a very positive surprise, as I had expected something more serious. But it was the perfect start for the closing seminar."        


Zaanlands Lyceum Zaandam
"Petje af voor jullie voorstelling bij ons op school vandaag (de eerste van de drie). Ik was in het begin nogal terughoudend en vroeg mij af, of jullie de leerlingen van de beide tweede klassen langer dan een halfuurtje zouden kunnen boeien, maar daar zijn jullie vanwege jullie zeer gevarieerde en verassende opzet volkomen in geslaagd: zo’n 75 minuten genoten wij er allen ten volle van! En dat is heel knap, want in een les is meer dan 10 minuten geconcentreerde aandacht voor hetgeen de docent te vertellen heeft, al veel….. Heel erg leuk vond ik het, dat een paar leerlingen een glansrol bekleedden in hun aandeel aan de voorstelling. Leerlingen, wier inbreng tijdens de les niet zo erg uit de verf komt, deden het erg leuk! Zo zie je maar weer, dat ons beeld van leerlingen soms erg eenzijdig is!"

Mondial College Nijmegen
"Mijn leerlingen liepen voor het podium weg met twee duimen in de lucht richting het podium"
"Ik heb mijn leerlingen nog nooit zo lang aandachtig zien kijken, luisteren en zien meedoen"
"Erg mooi hoe de leerlingen op interactieve wijze worden meegenomen in het spel"

   
Alfrink College Zoetermeer
Door: Yasmine Marara uit 5vb
"De acteurs van Big Mo, een improtheatergroep, kwamen met een simpel concept het podium op: ze gingen zitten en met behulp van het publiek werd de rest bepaald."

"Ze moesten dus vertrouwen op hun improvisatie-vaardigheden. Een moedige instelling om je show te laten bepalen door een stel ongecontroleerde derde en vierdejaars? Het lukte The Big Mo om voor ieder publiek weer een totaal andere show neer te zetten. Zowel het publiek als de acteurs wachten nieuwsgierig af wat er zou komen. Er valt zeker veel te zeggen voor dat verrassingselement gecombineerd met eigen inbreng, de ''macht'' om de scene te sturen. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om zelf in een scene mee te spelen. Ook al werden ze soms geconfronteerd met de meeste idiote situaties, bedoeld om de acteurs van hun stuk te brengen, ze slaagden erin om er een vloeiend en grappig geheel van te maken. Een Fantastische voorstelling!"