Groep 1 t/m 8 (ook speciaal onderwijs)
Maak samen met de docenten van TheaterChallenge in 1 dag een voorstelling! Samen uit op school!
TheaterChallenge verzorgt theaterworkshops voor het
basis-, voortgezet en speciaal onderwijs, voor alle niveaus. In één dag laat TheaterChallenge de
leerlingen kennis maken met de verschillende facetten van theater. Van acteren
tot techniek en van dans tot film en video. Binnen deze workshops kan er toe
gewerkt worden naar een voorstelling. In de aanpak van TheaterChallenge staat
de eigen inbreng en het mede-eigenaarschap van de leerling voorop.
Bij TheaterChallenge kunnen scholen ook terecht voor
producten op maat en losse workshops. In samenspraak met de school wordt
gekeken naar wat het beste past. De workshops worden gegeven door vakdocenten.
De disciplines waarin de workshops gegeven kunnen worden
zijn: acteren, muziek, dans, musical, objecttheater, slapstick, improtheater,
film & video, soundtrack maken.
De Mogelijkheden TheaterChallenge heeft twee verschillende vaste concepten. Daarnaast bieden zij ook maatproducten aan. Voor het maatwerk kun je het beste direct contact met ons opnemen.
In 1 Dag: Voorstelling maken
In 1 Dag: Theaterdag
Gezelschap: TheaterChallenge
Producent: Op de eerste rij
Voorstelling maken
In 1 dag: voorstelling maken Een team van TheaterChallenge-docenten gaat aan de slag om in 1 dag een voorstelling te maken met en door de leerlingen. Per klas nemen de leerlingen deel aan 1 workshop in 1 theaterdiscipline verdeeld over 2 uren. In de tussenliggende uren kan de klas met hun eigen docent aan het werk met het lesmateriaal. Ook krijgen alle klassen het lied: De gele ballon aangeleerd van een zangdocent. Alle disciplines werken vanuit het prentenboek: De gele ballon.
De disciplines waarin de workshops gegeven kunnen worden zijn: acteren, muziek, dans, musical, objecttheater, slapstick, improtheater, film & video, soundtrack maken.
TheaterChallenge houdt rekening met het feit dat de niveauverschillen van de leerlingen in het basis onderwijs uiteenlopen: Een leerling uit groep 1 heeft andere behoeftes en mogelijkheden dan een leerling uit groep 8.
Theaterdag
In 1 dag Theaterdag is een dag vol workshops. De leerlingen nemen met hun klas deel aan 2 verschillende workshops die elk 1 uur duren.
Elke workshop heeft het prentenboek De gele ballon als uitgangspunt. De leerlingen kunnen de ervaring van de workshop toepassen in de volgende workshop. Zo zullen de leerlingen bij acteren scènes uit de voorstelling spelen waar ze bij objecttheater kostuums en rekwisieten voor de personages uit diezelfde voorstelling zullen maken. Tijdens de uren die de leerling op deze dag geen workshop hebben gaan ze met de vaste klassendocent aan de slag met lesmateriaal van TheaterChallenge.
Hoe ziet de dag eruit?De dag begint met een plenaire opening, waarbij de docenten van TheaterChallenge iets van hun discipline laten zien en de leerlingen opwarmen en klaarstomen voor de dag. Daarna beginnen de workshops in de eigen klas.De workshops worden gegeven in de volgende disciplines: acteren, slapstick, muziek, dans, zang, kostuum/objecttheater. Elke klas werkt met 2 verschillende docenten en elke klas krijgt 2 disciplines als workshop.
Binnen de Theaterdag wordt niet toegewerkt naar een eindpresentatie.
De workshops
Acteren
Leerlingen gaan aan de slag vanuit de personages. Door middel van verschillende oefeningen onderzoeken de leerlingen hoe de personages lopen, wat ze voelen en uiteindelijk hoe ze de personages willen spelen.De leerlingen maken vanuit de gegeven personages een scène.
Slapstick
Aan de hand van scene-ideeën worden dialogen zonder woorden gemaakt. Denk hierbij aan slapstick scènes zoals Laurel & Hardy. In deze workshop voert niet het woord maar het lichaam en het beeld de boventoon.
Muziek
De leerlingen gaan muziek produceren. Met behulp van akoestische en elektronische instrumenten ervaren de leerlingen het artistieke proces en de keuzes die hierbij horen. Vette beats en elektronische loops gemixt met veel drums en het bespelen van het (eigen) instrument zorgen voor een onwijze drive.
Dans/Beweging
Op muziek wordt een dans gemaakt. Deze dans zal geen losse choreografie zijn, maar een opzichzelfstaande scene. Vanuit welke dansstijl er wordt gewerkt hangt af van de docent en de leerlingen. De docent zorgt ervoor dat de choreografie aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.
Musical
Deze vorm van theater combineert muziek, liedjes, dans en gesproken dialogen met elkaar. Met de leerlingen wordt er door middel van exploratie en vooraf opgezette bouwstenen, samen een lied gemaakt. Met behulp van een juiste enscenering van het geheel is de scene af.
Objecttheater
Leerlingen werken vanuit kostuums en objecten. Zij maken een scene vanuit vormgeving. Ze zullen dus bezig zijn met het maken van kostuums, objecten en rekwisieten om deze vervolgens te gebruiken in hun scene die zij zelf spelen/uitvoeren.
Film en video
De leerlingen maken een scene op film. Samen met de docent zullen zij de proloog van de voorstelling maken met door hen zelf geschoten beelden. Deze zullen zij zelf editten. In de theaterdag is deze workshop optioneel en zal deze workshop een registratie van de dag maken. De leerlingen kunnen elkaar interviewen en kijkjes nemen bij andere workshops.
Soundtrack maken
De leerlingen maken samen met de docent een geluidsfragment die past bij de voorstelling. De muziek die voor de soundtrack wordt gebruikt, maakt van de voorstelling een geheel.
Improtheater
De leerlingen maken kennis met de facetten van het improviseren. Deze vorm van theater laat de leerlingen de spelers, het verhaal en de dialogen ter plaatse verzinnen. Het spel wordt ter plaatse gevormd.