Gastles - Engelandvaarders - De Poolse Lansier

Actueel - 80 jaar vrijheid herdenken en vieren

Gastles vanaf groep 6

Vrijheid is niet vanzelfsprekend.... een thema dat actueel blijft!

Graag vertellen we jou het Avontuurlijke Verhaal van de Poolse Lansier

Het verhaal van de Engelandvaarders blijft actueel en helpt jouw leerlingen na te denken over wat leven in vrijheid voor hen betekent. Ontvang ook de documentaire over deze Engelandvaarder.

George, de opa van Joost & Thijs uit Hoofddorp, is in 1944 geboren. Hij vertelt altijd hele spannende verhalen over de Tweede Wereldoorlog. George is de zoon van een van de laatste  Engelandvaarders.

Bij jou in de klas vertelt hij zijn persoonlijke verhaal, een avontuur over pech en geluk, over zijn vader die  met een kano naar Engeland probeerde te varen...

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken om Jerzy W.A. Saryusz Makowski (George) als gastspreker uit te nodigen.

Leerdoel – kennismaken met het stuk geschiedenis over de Engelandvaarders - onder meer over welke rol Polen speelde bij de bevrijding van Zeeland.

Over de Poolse Lansier: WITOLD ARTUR WLADYSLAW SARYUSZ MAKOWSKI (1912-1995)

Hij wilde graag beroepsmilitair worden, maar werd diplomaat. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt is hij in Nederland en vanaf dat moment is zijn leven alsof je een spannend boek leest.

Meer lezen >

Hij sluit zich aan bij het verzet, probeert te ontsnappen naar Engeland, maar wordt gevangen genomen door de Duitsers. In kamp Amersfoort wordt hij vrijgelaten door een Duitser. Een verhaal over pech en geluk… In 1944, inmiddels getrouwd met een Nederlandse, komt hij via Brussel alsnog in Schotland aan waar hij zich aansluit bij het Poolse leger.

Over De Engelandvaarders: Op 5 juli 1940 ontsnapten drie vrienden vanuit bezet Nederland en staken zij vanaf het strand bij Noordwijk met een kleine zeilboot de Noordzee over naar Engeland. Zij waren de eersten die op deze manier Engeland bereikten en werden vanaf dat moment Engelandvaarders genoemd. Daarna zagen nog meer Nederlanders kans om Engeland te bereiken, niet alleen over zee, of door de lucht, maar ook over land en via neutrale landen als Zwitserland, Portugal, Spanje en Zweden. Vrijheid is niet vanzelfsprekend, met dit gesprek op school, de voorstelling Oorlogsgeheimen en het lesmateriaal, kun je de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend houden met jouw leerlingen.

Spreektijd: 45 minuten
Opbouwtijd/afbouwtijd: 15 min / 10 min
Speelvlak: klaslokaal
Leerlingenaantal: 2 klassen of max. 75 lln
Voorwaarden: maximaal 2 keer per dag

Prijslijst (vrij van btw):

Bij 60-75 lln     €275,00

Tot 150 lln:      €500,00

TIP: plan je gastles in het Fort van Hoofddorp, combineer met een rondleiding en ontdek spelenderwijs dit erfgoed in het hart van Haarlemmermeer, waar in WOII Duitse soldaten gestationeerd waren.